1. Täiendkoolitusasutus
KeeleLabor OÜ
2. Õppekava
Eesti keele B1. Tasemeeksamiks ettevalmistav koolitus
Haridus- ja Teadusministeerium poolt kinnitatud 25.03.2025
3. Õppekavarühm ja õppekava koostamise alus
0231 Keeleõpe (Võõrkeeled) Täiendkoolituse standard.
Iseseisev keelekasutaja B1 ja B2. Riiklik Eksami-ja Kvalifikatsioonikeskus 2008.
Euroopa Keeleõppe raamdokument: õppimine, õpetamine, hindamine“, HTM, 2007,
sõsarväljanne HTM, 2023.
4. Koolituse maht
Koolituse kogumaht on 200 akadeemilist tundi, millest 120 või 150 tundi on auditoorne õppetöö
ja vastavalt 80 ja 50 tundi on iseseisev õppetöö.
KeeleLaboris A2-taseme koolituse edukalt lõpetanud õppijad jätkavad B1-taseme koolitusel,
mille maht on 120 tundi auditoorset ning 80 tundi iseseisvat õppetööd.
A2-taseme koolituse mitte KeeleLaboris ja/ või rohkem kui pool aastat tagasi läbinud õppijate
B1-taseme koolituse maht on 150 tundi auditoorset ning 50 tundi iseseisvat õppetööd.
5. Sihtgrupp
A2-tasemel eesti keelt valdavad kohalikud muukeelsed elanikud ja uusimmigrandid, kes soovivad
omandada eesti keele oskuse B1-tasemel igapäevaelus toimetulekuks ning riiklikku eesti keele
B1-taseme eksamit sooritamiseks.
6. Õpingute alustamise tingimused
Õppija A2-taset tõendab tasemekoolituse lõpetamisel või HARNO tasemeeksami sooritamisel
saadud tunnistus.
Vajadusel määratakse õppijate eesti keele oskuse tase kindlaks enne koolituse algust vestlusel
ja kirjaliku testi abil.
7. Eesmärk ja õpiväljundid
Kursuse lõpetanud õppija tuleb toime igapäevastes suhtlusolukordades, mis põhinevad suulisel
ja kirjalikul infovahetusel tuttavatel teemadel ning mõistab lihtsaid informatiivse sisuga tekste
info leidmiseks. Koolitus valmistab õppijat ette tasemeeksami sooritamiseks.
Koolituse lõpuks õppija:
• tuleb toime igapäevastes suhtlusolukordades, kirjeldab oma vajadusi, olukordi või
sündmusi, teeb ettepanekuid ja hangib ning edastab infot;
• saab aru ja hangib infot lihtsamatest teabetekstidest, mis sisaldavad tuttavat
sõnavara (menüüd, hinnakirjad, pangateated jne);
• saab aru põhilisest infost igapäevaelu teemadel esitatud tekstides (raadio- ja teleinfo);
• kirjutab isiklikke kirju ja teateid ning annab edasi uudiseid, kirjeldab oma kavatsusi,
kogemusi ja elamusi.
8. Õppe sisu
1. Enda ja teiste tutvustamine. Hariduse, elukutse, ameti, hoiakute, huvialade,
iseloomu ja välimuse kirjeldamine. Perekonna koosseis. Asutus ja töökollektiiv.
2. Haridus. Haridustee. Õpingud ja edasised kavatsused.
3. Elukutse, amet ja töö. Elukutsevalik. Infot enda või teiste ameti ja töökoha kohta.
Töötingimused. Tööpäev ja juhtum tööl. Tööalane kirjalik ja suuline teade.
4. Igapäevaelu, kodu ja kodukoht. Pere elu kodus, tööl ja koolis. Elamistingimused.
Kodukoha plussid ja miinused. Külaliste kutsumine ja vastuvõtmine. Kodukoht ja selle
ümbrus. Majapidamistööd. Minu päev. Naabrid ja lähedased.
5. Enesetunne ja tervis. Oma soovide ja vajaduste väljendamine. Enesetunde
kirjeldamine. Info abivajaja seisundi kohta. Isiklik hügieen ja hügieenitarbed.
Vaimne ja füüsiline tervis.
6. Sisseostud, hinnad. Info poodide kohta, asukoht ja lahtiolekuaeg, kaupade hinnad ja
maksetingimused. Erinevad ostuvõimalused. Ostuharjumused. Säästev tarbimine.
7. Söök ja jook. Söögi- ja joogikohad asukohtade info. Toidu tellimine ning pakkumine.
Suhtlemine teenindajaga. Lisainfo toitude kohta. Reklaamid.
8. Vaba aeg ja meelelahutus. Vaba aja veetmise võimalused kodukohas ja kaugemal.
Tegevused ja konkreetsed plaanid. Meelelahutuslikud, kultuurilised ja tervislikud
harrastused. Kultuurisündmuse kirjeldamine.
9. Keskkond, kohad, loodus, ilm. Info piirkonna loodusobjekti kohta. Keskkonnahoid.
Ilmaolud. Eesti ja kodukoha loodus ja vaatamisväärsused. Kliima, kohalikule aastaajale
tüüpilise või konkreetse ajahetke ilma kirjeldamine. Tee küsimine ja juhatamine.
Ilmateade. Info leidmine: kaardid, skeemid, infovoldikud.
10. Reisimine, transport, vaatamisväärsused. Info reiside ja matkade kohta.
Ühistranspordi kasutamine. Liikluses, töö- ja turismireisil. Koha, piirkonna või
vaatamisväärsuse kirjeldamine ja info küsimine. Minu reisielamus ja reisikiri.
Keskkonda säästev transport.
11. Teenindus. Info hankimine ja edastamine suheldes telefonitsi ja Interneti teel
asutustega (poed, postkontor, kingsepp, pank, kindlustus, juuksur, keemiline
puhastus, pesumaja jms).
12. Inimeste suhted ühiskonnas. Minu sõber ja sõpruskond. Organisatsioonid,
eesmärgid, tegevus. Kogukondlik tegevus. Meeldejääv sündmus.
Põhilised grammatikateemad
Tegusõna pööramine olevikus. Isikulised asesõnad. Ainsuse osastav kääne. Kohakäänded.
Lühike sisseütlev. Saav ja olev kääne, lihtminevik, tuleviku väljendamine. Arvsõna.
Omadussõna võrdlusastmed. Lihtminevik, ma-/da-infinitiiv. Käskiv kõneviis, ainsuse ja
mitmuse osastav kääne. Tingiv kõneviis. Kaasaütlev kääne. Kaassõnad.
9. Metoodika
Koolitusel arendatakse kõiki osaoskusi vastavalalt B1-taseme keeleoskuse kehtivatele Euroopa
Keeleõppe raamdokumendis määratletud nõuetele. Koolituse metoodiliseks aluseks on
kommunikatiivne ja leksikaalne keeleõpetus. Koolitusel kasutatakse valdavalt aktiivõppe-
meetodeid, sh sugestiivseid, kineetilismälutehnilisi ja visualiseerimisvõtteid, rütmkõnet
Õppijate kaasatust toetavad spetsiaalsed KeeleLabori poolt loodud visuaalid, keeõppe- ja
situatsioonipõhised rollimängud, mis aitavad ületada võõrkeele kõneleja suhtlusbarjääri ja toime
tulla igapäevaelu tüüpilistes situatsioonides. Häälestuda ning loomingulist ja vaba õppekeskkonda
aitavad luua Eesti luule ja muusika, sh spetsiaalselt keeleõppeks viisistatud laulud.
10. Põhiõppematerjalide loend
Mall Pesti, Helve Ahi. E nagu Eesti. Eesti keele õpik algajatele. A1+A2+B1. Kiri-Mari. 2016. Mall
Pesti, Katrin Kaev. Keelepildid 1-12. Kiri-Mari Kirjastus, 2018
11. Hindamine ja õppe lõpetamise tingimused
Tunnistus väljastatakse õppijale juhul, kui ta on osa võtnud vähemalt 70% õppetööst,
sooritanud vahe- ja lõputesti ning suulise eksami positiivsele tulemusele (vähemalt 60%).
Tõend väljastatakse vastavalt osaletud tundide arvule juhul, kui õpingute lõpetamise nõuded
ei ole täidetud ja/või õppija on osa võtnud vähem kui 70% auditoorsest õppetööst.
12. Õppekeskkond
Auditooriumis ehk füüsilises keskkonnas
Koolitusruumid on sisustatud kaasaegselt ja varustatud keeleõppeks vajaliku tehnika ja
esitlusvahenditega (arvuti, markertahvel, projektor, ekraan, heliseadmed ja internetiühendus).
13. Koolitaja kvalifikatsiooni, õpi- ja töökogemus
Koolitajal on:
• eesti keele õpetamise kogemus ja erialane kõrgharidus;
• täiskasvanute koolitaja kutsetunnistus või koolitaja koolituse läbimise tunnistus.
Koolitaja:
• järgib täiskasvanute koolitaja kutse-eetika koodeksit;
• osaleb regulaarselt KeeleLabori korraldatud metoodikaseminarides;
• kasutab oskuslikult IKT-vahendeid auditoorse õppetöö läbiviimiseks koolitusruumis.